header-photo

ÁGAZATI HÍREK

youtube csatornam

 instagram

 

Több száz éves távlatban a ház körüli gazdálkodás lényege az önellátás volt. Tették ezt őseink úgy, hogy nemcsak megtermeltek, de hasznosítottak is minden terméket és mellékterméket. Később a városok kialakulásával létrejött egy olyan társadalmi réteg, ami már nem termelt csak fogyasztott, és ez hívta életre az eladásra szánt termelést. Rohamléptekben haladt a hatékonyság növelése, majd a specializált termelés. Az egy tulajdonban lévő mind’ nagyobb birtoktestek túltermelése révén megindult a külkereskedelem is. Nagyjából 7-től egészen a 19. századig ez a gazdálkodási forma volt a legmeghatározóbb, és mindvégig úgy, hogy a zömében vidéken élő lakosság tartott kisebb-nagyobb számban háztájit. Majd a világháborúk alapjaiban felborították az akkori társadalmi rendet. Az éhező városi lakosság a vidékiekhez fordult – ekkoriban egy zsák lisztért vagy egy oldal szalonnáért vagyonokat lehetett kapni.

De megjelent a városi állattartás is: udvarokon, gangokon, pincékben, sőt erkélyeken is próbáltak állatot tartani, több-kevesebb sikerrel.

Később a TSZ-szervezés és a koncentrált állattartás végleg megszüntette a hagyományos ház körüli állattartást, sőt, a beszolgáltatási törvény után a falusi lakosságnak meg kellett ismernie a feketevágás fogalmát is. A gulyáskommunizmus évtizedeiben már engedték, sőt támogatták a háztáji gazdálkodást, mi több, a helyi TSZ gyakorta illetményföldet, takarmányt, hízóalapanyagot adott a soványka fizetés kiegészítéseként. Ehhez társult az állami felvásárlási rendszer kiépítése is. Ahogyan dr. Seregi János professzor ezzel kapcsolatban fogalmazott:

„Kialakult az a csak kívülről tetszetős rendszer, amikor egy ember két bőrt nyúzhatott le magáról: hajnaltól reggelig a háztáji, napközben a téesz, este megint a háztáji – és így ment 365 napon keresztül.”

Aztán a viszonylagos jólét életmódváltást eredményezett, egyre kevesebben akartak egész éven át a jószág mellet dolgozni, az istálló helyére garázs került, tyúkudvar helyett gyep lett. A kegyelemdöfést aztán az uniós csatlakozással megszigorodó élelmiszer-biztonsági, nyo­mon­­kö­vet­hetőségi elvárások hozták, amely tönkretette a háztájiban megtermelt áruk felvásárlásának vagy piacra vitelének csaknem minden lehetőségét. A kereskedelem átalakulása, valamint a sokat emlegetett globalizáció révén argentin marhahúst, lengyel tojást, spanyol szőlőt vásárolhatunk az üzletben – olcsón. Ám a világ változik, és újra éledezni látszik, amit már eltűntnek gondoltunk…

A globalizáció néhány évtized alatt uralma alá hajtotta a teljes világgazdaságot. Ezt az átlagember torkán úgy sikerült lenyomni, hogy a megszokott árakat és az alacsony inflációt – tehát a viszonylagos jólétet – ezzel lehet fenntartani.

Számos gondolkodó azonban már az ezredforduló előtt felhívta a figyelmet arra, hogy ez a folyamat inkább egyfajta modern rabszolgasághoz, alacsony színvonalú élethez vezet.

Mindezeket a hangokat eddig elnyomták a tőkeérdekek szószólói, ám jött egy rendkívüli helyzet: a koronavírus-járvány miatt napok alatt leállt a légi közlekedés, töredékére esett vissza a vízi, vasúti és közúti áruforgalom, és lám, a világ mégsem állt meg. Claus Leggewie német politológus, a Tageszei­tung­ban publikált cikkében úgy vélekedik, hogy a koronavírus okozta válság lehetőséget teremt a globalizáció újragondolására. Gazdaságilag és ökológiailag is üdvözítőnek tartja a folyamatot, mindezek „melléktermékeként” pedig egyre nagyobb jelentőséget gondol a helyben megtermelt áruknak.

„Most az Európai Unió tagországaiban csendes dezintegráció zajlik” – fogalmazott Éder Tamás, a Húszszövetség elnöke egy interjúban – tehát az utóbbi években egyre erősebbek lettek a nemzeti szabályozások agrárpolitikai ügyekben. Az alakulóban lévő közös agrárpolitika is egyre több helyen kezdi elveszteni közösségi jellegét, és mindinkább nem­zeti megoldásokat keres. Egyre több az unióban az olyan protekcionistának minősített kezdeményezés, amely nem elégszik meg az árun feltüntetett „Made in EU” felirattal, hanem elvárná a származási ország pontos megjelölését is. Mindezekre csak ráerősített a koronavírus-járvány keltette bizonytalanság, ezek eredőjeként pedig erősödik a lokális ellátás szerepe, az ellátási lánc több szereplője is jobban érdeklődik a helyi termékek iránt – közülük is elsősorban a fogyasztó. Ez a trend a következő néhány évben biztosan folytatódik.

Változás a gondolkodásban

Mindezek persze csak kényszer szülte erények, valódi változás csak akkor lehetséges, ha az emberek gondolkodásban is megindul a jelen helyzet és az abban rejlő folyamatok átértékelése.

Ennek csírái eddig is megvoltak, hiszen – főként fiatalok egy csoportjai – egyre többen gondolták úgy, hogy ismét piacra, sőt, személyesen a termelőhöz járnak bevásárolni, esetleg vidékre költöznek egy más fajta életstílus reményében.

Ennek magva a tudatosság, részben a saját és családjuk egészségéért érzett felelősség, másfelől egy etikusabb kereskedelmi megoldásba vetett hit. Ők még kevesen vannak, de tekintve, hogy ez az értékválasztás pillanatnyilag generációs kérdésnek tűnik, lehetséges, hogy a későbbiekben a fogyasztók közül többen is ezt az életvitelt választják. Hogy ez az optimizmus nem légből kapott, azt Ausztria példája bizonyítja, ahol a kis- és háztáji termelésből származó áruk felhasználása vagy közvetlen vásárlása az élelmiszerpiac 6-8 százalékát teszi ki. De a gondolkodásmód meg­változása a járvány okán megindult azoknál is, akiknek családja (szülők, nagyszülők) korábban tartottak, vágtak állatot és ez – akkor még észrevétlenül – jelentett egy jelentős ellátás-biztonságot. A járvánnyal ez a biztonságérzet veszett oda.

Mivel lehet kezdeni?

Az első kérdés, ha valaki háztáji állattartásba kezd, hogy milyen állattal próbálkozzon. A lovat vagy szarvasmarhát gyorsan le lehet venni a listáról, mert ezen állatok megvásárlása, tartása nagy költséggel jár, megfelelő szakértelem híján pedig hamar irreálisan drága lehet.

A sertéstartás elsőre kézenfekvőnek tűnhet, de itt is a hiányzó szakértelem, a helyi állattartásra vonatkozó előírások, esetleg a környezetvédelmi elvárásoknak való megfelelés, vagy az értékesítés nehézségei hamar kedvét szegheti a gazdának.

Kivétel ez alól talán a mangalica tartása lehet, ahol a tartás kevesebb odafigyelést igényel, mint egy fehér hússertés esetében, míg az értékesítési csatornák sokkal jobban bejáratottabbak. A kiskérődzők tartása már inkább elgondolkodtató. Itt akadály lehet, hogy a juh- és a kecskehús nem része egy átlag magyar étrendjének. Ha pedig a felesleget értékesíteni szeretné valaki, akkor azzal kell szembesülnie, hogy az ágazat exportorientáltsága miatt a pecsenyebárány vagy a vágójuh nehezen eladható, a tejtermékek piaca pedig nagyon sérülékeny, hiszen épp a mostani válság mutatott rá arra, hogy a HoReCa-szektor (hotelek, éttermek, kávézók) leállása a kézműves sajtok piacának ellehetetlenítését eredményezte. Mindazonáltal a juh és kecske tartása, a termékfeldolgozás, és esetleg a piacozás a kicsit kalandvágyóbb (újra)kezdőknek járható út lehet. Amiben viszont bárki gyorsan találhat sikerélményt, az a baromfi- (azon belül is a tyúk) és a nyúltartás. Ha jól helyről származik az alapállomány, gyorsan megindul a termelés, és az önellátás igényén túl nagyon hamar keletkezik felesleg is, ami pedig jól eladható. Egy esetleges tartási, takarmányozási hiba gyorsan orvosolható, és adott esetben a sikertelenség, bukás nem jár súlyos anyagi terhekkel.

Bármibe fogunk is bele, a természetközeli és állatbarát tartásmódot, a vegyszer- és gyógyszermentes takarmányozást érdemes választani, ehhez pedig őshonos fajtákat ajánlott vásárolni

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése